ג’י איי ג’ו להמונים: עופו על TRX – אבל בזהירות

מה הופך שתי רצועות פשוטות למראה להתמכרות אמיתית שגורמת לרבים וטובים להיתלות בחדרי הכושר ובפארקים מידיהם ורגליהם? רגע לפני שגם אתם נופלים ל-TRX, הנה כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון

עינת נתיב פורסם: 05.02.2017

יש לו שם שמזכיר דמות במותחן של ספילברג, סקס-אפיל של ציוד חילוץ מאסון מנהרות ומודל צבעים של הדבורה מאיה, ובכל זאת- דבר מאלה לא מרתיע את מאות אלפי המכורים  ל-TRX.

>> ממהרים לפארק? רדו למטה


TRX, ראשי תיבות של Total Body Resistance Exercises, הוא בעצם שם מסחרי של רצועות כושר – רק אחד ממגוון רחב של אביזרי עזר לאימון גופני המצויים בשוק. את הרצועות המציא רנדי הטריק, חייל קומנדו האמריקאי שחיפש דרך לבצע אימוני כושר, במגבלות הציוד והמקום.

אז מה יש בהן, ברצועות הכושר השטניות האלה, שהופך אותן לפופולריות כל כך בקרב מתאמנים ומתאמנות?

מדובר בשתי רצועות גמישות, שבצידן האחד לולאות לאחיזה, ובצידן האחר הן מחוברות זו לזו ונתלות ממקום גבוה. האימון איתן מתבצע על ידי אחיזת הלולאות באמצעות הידיים או הרגליים והישענות הגוף כנגד הרצועות וכוח הכבידה.


Double TRX training

make action GIFs like this at MakeaGif


בעצם התלייה הזו ובגמישותן, טמון גם סוד קסמן של הרצועות – וגם הסכנות שמתחבאות שם.

כאשר הגוף תלוי במצבים לא יציבים, שיווי המשקל מתערער. כדי לאזן את עצמנו, אנו נדרשים לגיוס מסיבי של תשומת הלב, של המודעות ושל כל שרירי הגוף, ובפרט – של שרירי היציבה. זאת, בניגוד למכשירי כושר ייעודיים, בהם מירב הגוף מקובע ומצוי במצב מנוחה, ורק שרירים בודדים פועלים.
מלבד חיטוב, משיגה ההתגייסות הזו את הפעלתם של שרירים עמוקים, החיוניים לפעילות היומיומית שלנו, מגנים עלינו בפני פציעות ואף מקנים לנו יציבה זקופה ואסתטית יותר.

יתרון נוסף של התרגול ברצועות הכושר, מצוי בקלות שבה ניתן לנייד ולהתקין אותן (יש צורך רק בנקודה לתלייה ובמרחב עבודה נקי ממכשולים), מה שמאפשר לקחת אותן לפארק, לתרגל בבית מבלי לתפוס הרבה מקום, לקחת אותן לנסיעות ולטיולים ואפילו לתלות אותן מעץ בקמפינג – שיחוק ענק עבור מכורים קשים.

לפני שאתם קופצים, כדאי לדעת שבגלל טיבו של האימון, שמתבסס כולו על משקל הגוף, הוא פחות מתאים למתאמנים שמעוניינים להגדיל בצורה ניכרת את מסת השרירים שלהם (היפרטרופיה), באופן שניתן להשיג על ידי אימון במשקלים כבדים.
כמו כן, בגלל שביצוע כל תרגיל מחייב גיוס של שרירים רבים, קשה יותר לבודד שריר מסוים לפיתוח.

מצד אחד, זה דווקא עשוי להוות יתרון עבור מי שמבקש לבצע אימון סימולטני לכל הגוף, מצד שני, זה עלול גם להוות חיסרון עבור מי שמעוניין להתמקד בפיתוח עצים של שרירים מסוימים, ובעיקר – היא בעייתית לבעלי מגבלות גופניות שונות או כאבים.

רצועות הכושר יכולות לשמש גם לשם הקלה בחלק מהתרגילים, כאשר אנחנו נשענים עליהם בזויות שמקלות עלינו, או כאשר אנחנו נעזרים בהם לתמיכה מסוימת. אולם, ברוב המקרים, רצועות הכושר משמשות אותנו כדי להוסיף אתגר לאימון.

המלצה חמה: אל תוותרו על בקרה

פה למעשה, טמונה גם התועלת שב-TRX וגם הסכנה, מכיוון שאתגר מופרז עלול להסב נזקים.
אם נתעצל ולא נקפיד על ביצוע נכון בעת אימון רצועות, אנחנו עלולים להסתכן בפציעות. זה נכון, כמובן, לגבי כל אימון, אבל על אחת כמה וכמה לאימון במצבים לא יציבים.


Top 25 TRX Suspension Exercises for Elite Strength! Feel the Steel!
make action GIFs like this at MakeaGif


כדי להפיק מרצועות האימון תועלת ולהימנע מנזקים, עלינו לעשות זאת בצורה הדרגתית, מבוקרת ומפוקחת.

לכן, נסו שלא להיסחף יותר מדי עם ההתלהבות – לפחות בשלבים הראשונים של האימון – או במילים אחרות – חכו עם לקנות רצועות ולהתאמן בבית לבד. מומלץ מאוד לערוך את האימון בליווי מדריך מוסמך ומיומן, שיבחר עבורנו את התרגילים המתאימים ויפקח על אופן הביצוע.

והחדשות הטובות? להתאמן זה כיף, חשוב וחיובי. רצועות כושר זה יופי של המצאה – ואם שרדתם את כל רשימת האזהרות והתוכחה הזאת – כנראה שאתם עשויים מהחומר המתאים לאימון באד-אס של חיל הנחתים!

 

בקיצור:

  • רצועות כושר TRX=ראשי תיבות של Total Body Resistance Exercises.
  • ה-TRX טוב לאימון סימולטני של השרירים, פחות טוב לעבודה על שריר ספציפי.
  • חשוב להקפיד על ביצוע נכון ומבוקר של התרגילים.
  • מומלץ בחום להתאמן עם מדריך מנוסה כדי להימנע מסכנה אמיתית לנזק לגוף.

אין גלוטן יש הישגים?

מגמת ההימנעות מגלוטן ההולכת ומתרחבת הגיעה גם אל קהילת הספורטאים המקצועיים, הטוענים בתוקף לשיפור משמעותי בהישגיהם מאז החלו להימנע מהחלבון. אבל האם מדובר באמת מוחלטת? שורה תחתונה – חכו עם הפרידה הרשמית

הכל אישי: הדור החדש של מאמני הכושר

תחום מאמני הכושר עובר בשנים האחרונות שינוי משמעותי. הדור החדש של המאמנים גם יזיז עבור הלקוחות שלהם הרים – ויעשה אתכם סקוואטים תוך כדי

יגעת ואכלת: מה לאכול אחרי אימון אינטנסיבי?

חזרתם מריצה טובה של שעה פלוס בחוץ או בחדר הכושר. עבדתם קשה. רצתם במהירות טובה, לא חסכתם מעצמכם שיפועים ולסיום קינחתם בעשרים דקות של תרגילי כוח וגמישות.

Follow by Email
Facebook