אין גלוטן יש הישגים?

מגמת ההימנעות מגלוטן ההולכת ומתרחבת הגיעה גם אל קהילת הספורטאים המקצועיים, הטוענים בתוקף לשיפור משמעותי בהישגיהם מאז החלו להימנע מהחלבון. אבל האם מדובר באמת מוחלטת? שורה תחתונה – חכו עם הפרידה הרשמית

אילנה ברגר פורסם: 19.01.2017


אם עד לפני מספר שנים המודעות לחלבון הגלוטן הייתה מועטה – נחלתם הכמעט בלעדית של חולי הצליאק, כיום, המודעות אליו ולבעיות להן הוא עלול לגרום נכנסו עמוק למודעות של כל מי שמודע אפילו באופן יחסי לכל מזון שהוא צורך. המודעות לנושא עלתה עד כדי כך שגם רבים מאלה שאינם חולי צליאק נמנעים מצריכתו.
 

>> לפני אימון ואין לכם זמן לקרוא? רדו לתכלס  

אז לפני שגם אתם מתחילים להימנע, בואו נסביר קודם מהו הגלוטן המפורסם הזה: הגלוטן הוא חלבון שאינו מסיס במים, הנמצא בחיטה, דגנים, שעורה, שיפון וכוסמין. בגלל התכונה הזאת, הגלוטן “נדבק” בקלות, ולכן מהווה את המרכיב האולטימטיבי לאפיית לחם (בניית רשת הגלוטן הנחוצה באפייה). באנשים שרגישים אליו, הגלוטן פוגע ברירית המעי וגורם לכאבי בטן חזקים מאוד, נפיחות בטן ועוד סימפטומים לא סימפטיים במיוחד. הרגישות התגלתה בעבר בעיקר אצל ילדים אצלם גרמה לבעיות עיכול וגדילה, אבל כיום זוהי רגישות שיכולה “ל

נובאק ג’וקוביץ’. ההימנעות מגלוטן הביאה תוצאות?

התעורר” גם אחרי גיל 60.   את הגלוטן ניתן למצוא למרבה הצער דווקא במאכלים שאנחנו הכי אוהבים: וופלים, ביסקוויטים, לחם, פיתות, לחמניות, קרקרים, עוגות ועוגיות, בורקסים, בכל סוגי הפסטה ומוצרי שיבולת השועל כמו קוואקר וגרנולה ועוד.   מי שאימצה בחום אורח חיים נטול גלוטן היא כמובן קהילת הספורטאים, חובבים כמו מקצוענים, שתמיד מחפשים דרך למקסם הישגים. חלק מאלה שאימצו את השיטה – כמו נובאק ג’וקוביץ הטניסאי למשל, שמוכן להישבע שהדיאטה הפכה לחלק בלתי נפרד מהצלחותיו בשנים האחרונות בסבב הטניס הבינלאומי וכל זאת כאמור, למרות שהוא לא “חייב” להתנזר מגלוטן כי חולה צליאק הוא לא.


ההימנעות מגלוטן כשיטה לשיפור ההישגים הספורטיביים, עדיין לא מגובה מחקרית, כך שאם החלטתם לנסות את הדיאטה הזאת עליכם – אתם מסתמכים על תחושות של אחרים ולא מעבר לכך.   מה שכן, אם בעבר מוצרי נטולי גלוטן היו נדירים מאוד, כיום, עקב העלייה במודעות ועליית האחוז באוכלוסייה הסובל מרגישות לגלוטן, כמעט ואין כיום מאכל שאינו מגיע בגרסה תואמת ונטולת גלוטן. למרות זאת, העלייה בדרישה לא הביאה בינתיים לירידה במחירים, אבל בואו ננסה לשמור שם על אופטימיות.   ובחזרה לג’וקוביץ: האם הדיאטה נטולת הגלוטן לה הוא מחויב אחראית לשלל הגביעים שלו? ומה לגבי חבריו הספורטאים המקצועיים בענפים השונים? לא בטוח בכלל.  


אנדי מארי לדוגמה, הטניסאי ממוצא סקוטי שממש לאחרונה חטף מג’וקוביץ את המקום הראשון בדירוג העולמי בטניס, טוען בדיוק את ההפך. מארי ניסה במשך תקופה מסוימת דיאטה נטולת גלוטן, אך גילה שלעומת ג’וקוביץ, הוא מרגיש חסר אנרגיות דווקא כאשר הוא עולה לאימון או למשחק.   עצה שלי – כל עוד אין הוכחות מדעיות לכך שדיאטה נטולת גלוטן עוזרת למנוע או להוריד משמעותית מצב של דלקות בגוף או לחלופין מסייעת בשיפור ביכולת הספורטיבית – המשיכו לאכול גלוטן כל עוד לא הוכחה אשמתו – בטח ובטח אם החלבון לא גורם לכם לאי נעימות בגוף בעקבות צריכתו.  


נובאק ג’קוביץ’ וספורטאים רבים אחרים ברמתו, יגידו לכם שזו עצה גרועה, אבל זה מה שיש לאנשי המדע להגיד בנושא: בכל מחקר מדעי מנסים תרופה מסוימת על חצי מקבוצת הנבדקים, ואילו החצי השני, ללא ידיעתו כמובן, מקבל תרופת “דמה” שאין בה בעצם שום חומר פעיל באמת. מה שנקרא בהגה המקצועית פלסבו (Placebo).   לעיתים קרובות מאוד, גם אלה שקיבלו תרופה אמיתית וגם אלה שקיבלו פלסבו, מדווחים על אותן תחושות. ומה הקשר לגלוטן? חוקרים סבורים שספורטאים רבים, וכל אחד מסיבותיו, החליטו להצביע על הדיאטה נטולת הגלוטן כעל הסיבה לשיפור ביכולתם, בעיקר כי הם מאמינים בזה באמונה שלמה, ולכן גם מרגישים בפועל טוב יותר עם גופם והישגיהם. המסקנה: הכל בראש.
 

בקיצור:

• המודעות לגלוטן גברה מאוד בשנים האחרונות ואיתה קהל הנמנעים מחלבון זה.
• רבים מקהילת הספורטאים אימצו את השיטה, כשהטניסאי נובאק ג’וקוביץ’ נשבע שיש להימנעות זו חלק נכבד בשיפור הניכר בהישגים שלו.
• לעומתו, הטניסאי המוביל אנדי מארי דווקא דיווח על חולשה וחוסר אנרגיה כשניסה לאמץ את השיטה.
• לפני שאתם זורקים את הלחם מהבית: אין שום הוכחה מדעית לכך שגלוטן משדרד את היכולות ספורטיביות שלכם.
• החוקרים מאמינים, שהספורטאים שאימצו את השיטה, פשוט מאמינים שזה עוזר ובדיוק כמו עם תרופות פלסבו – הכל בראש.

יגעת ואכלת: מה לאכול אחרי אימון אינטנסיבי?

חזרתם מריצה טובה של שעה פלוס בחוץ או בחדר הכושר. עבדתם קשה. רצתם במהירות טובה, לא חסכתם מעצמכם שיפועים ולסיום קינחתם בעשרים דקות של תרגילי כוח וגמישות.

שאלה רבת משקל: האם אנשים מלאים הם בהכרח פחות אתלטיים?

בניגוד לתדמית שמנסים למכור לכם, אם ייצא לכם להציץ לשיעור אירובי אינטנסיבי – או אפילו להשתתף באחד, תגלו שהמתאמנים המורעלים לא בהכרח מורכבים מגברים ונשים בעלי גוף מושלם ואתלטי המכיל אפס אחוזי שומן.

Follow by Email
Facebook