שאלה רבת משקל: האם אנשים מלאים הם בהכרח פחות אתלטיים?

מכירים את אלה שנמצאים בכושר שיא ולמרות זאת לא נראים כמו אל יווני? מתברר, שלמרות מה שנדמה לנו – אנשים שמתאמנים באופן קבוע בריאים יותר מאנשים שלא מתאמנים – בין אם הם סובלים ממשקל עודף ובין אם לא. מוגש כחומר למחשבה

אילנה ברגר פורסם: 03.01.2017

בניגוד לתדמית שמנסים למכור לכם, אם ייצא לכם להציץ לשיעור אירובי אינטנסיבי – או אפילו להשתתף באחד, תגלו שהמתאמנים המורעלים לא בהכרח מורכבים מגברים ונשים בעלי גוף מושלם ואתלטי המכיל אפס אחוזי שומן. בשנתיים שבהן הצלחתי להתמיד באימוני כושר אירובי ועיצוב הגוף כדי לשרוף כמה מאות קלוריות, התאמנו לצדי שתי נשים שהיו בערך בגילי, באותה אינטנסיביות ואדיקות. מה שהבדיל ביני לבינן, היה העובדה ששתיהן היו בעודף משקל בולט מאוד לעין.  

>> מתים כבר לצאת לאימון הראשון? רדו למטה לתכלס!

  במשך כל אותן שנתיים, תהיתי איך זה ששתי נשים, שנראות בריאות לחלוטין, מלאות אנרגיה והן שמחות וטובות לב, נשים שמתאמצות לעיתים אף יותר ממני באימונים ושורפות אין סוף קלוריות, עדיין לא מצליחות לרדת במשקל. אפילו לא קצת.

העובדה הזאת הטרידה אותי לא מעט. זה לא ממש “פייר” שגוף האדם מסוגל להתעלם כך מבעליו ולא לשתף פעולה – גם כשעושים איתו “מה שצריך”.   

ואז נזכרתי שלא פעם יצא לי להיתקל בספורטאים מקצוענים, אולימפיים, בענפים שונים כמו אתלטיקה, הרמת משקולות וענפים רבים אחרים, שעולים על הפודיום בגאווה כדי לקבל מדליות זהב והם בעודף משקל שהיה נראה, לי, מודה, אפילו מביך.

הם לא בריאים? הם לא בכושר? ואיך אפשר להיות “לא בכושר” ולזכות במדליה אולימפית!  

אז איך זה ייתכן?
 

כבר בשנת 2012 , השנה בה התקיימו המשחקים האולימפיים בלונדון, התפרסם מאמר בדיוק בנושא הזה, שמסקנותיו קבעו כמה דברים שסתרו לחלוטין את כל מה שאנו נוטים לחשוב על אנשים בעודף משקל ובריאותם.

מתברר, שאנשים בעודף משקל, הם לא באופן אוטומטי אנשים לא בריאים. זאת ועוד. חלקם בממוצע חי אף 3 שנים יותר על פי הסטטיסטיקה מאנשים בעלי משקל ממוצע.

המסקנה המרכזית – גוף שמתאמן באופן קבוע הוא בריא יותר – ללא קשר אם הגוף הזה שמן או רזה.  אנשים במשקל עודף שמתאמנים אכן משלמים מחיר – אבל לא מחיר “מסכן חיים” כמו שאנו רגילים אוטומטית לחשוב – כמו לדוגמה סכנה להתקף לב, סכרת או תחלואה של סרטן מסוג כזה או אחר.  

המחיר מתבטא לדוגמה בכאבי מפרקים שנחשבים שכיחים ולרוב מגיעים לאחר מספר פעילויות מועט. הסיבה היא המאמץ מהרב יותר והקושי שמסבה להם הפעילות, בהשוואה למתאמנים אחרים שמשקלם תקין.

ייאשנו אתכם לפני שבכלל התחלתם? חכו עם זה. אחרי שעוברים את המשוכה הראשונית של הפעילות הגופנית האינטנסיבית יותר, אנשים שמנים הסוחבים את משקלם העודף במשך כמה שנים טובות, עושים את ההתאמה בהצלחה ובדרך כלל מתחזקים ומפתחים לא רק ריאות חזקות יותר, אלא גם סיבולת טובה משל חבריהם ממוצעי המשקל.  

כאשר גוף האדם נמצא בכושר טוב, ללא קשר למשקלו, הוא פועל בצורה יעילה ובריאה יותר מגוף שלא רגיל לפעילות בכלל.

השאיפה היא להיות במשקל תקין, בכושר מספק ובבריאות טובה. כיוון שמעטים הם בני המזל שלא נלחמים במהלך חייהם בעזרת דיאטות כאלה ואחרות בקילוגרמים עודפים, חשוב להעביר את המסר ולהיות מודעים לעובדה ששמן לא אומר לא בריא, להתעודד מכך ולשאוב אנרגיות כדי להמשיך להתאמן ולהיות פעילים גם אם הדיאטה, שוב, לא נרשמת כהצלחה מסחררת.  

האמת חייבת להיאמר: למרות שנושא המשקל והקשר שלו לפעילות גופנית הוא אחד הנושאים הנחקרים ביותר בעולם והוא בטח אחד הנושאים שמעסיקים רבים מאיתנו – עדיין אין מספיק מסקנות חותכות או ידע מדויק לגבי האינטראקציה האמיתית שבין פעילות גופנית וכושר גופני, הבריאות שלנו והמשקל שלנו.   אז עד שיהיו – נסו שלא להתפתות לדיאטה טרנדית וקצרת מועד אלא לאמץ לאורך זמן פעילות גופנית. גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך, היא הולכת לעשות לכם רק טוב.   


בקיצור:

  • חושבים שהדרך לבריאות מקסימלית עוברת דווקא ברזון? אז זהו, שלא.
  • אדם שמתאמן באופן קבוע הוא אדם בריא יותר, ללא קשר למשקלו.
  • המכשול העיקרי הוא בתחילת האימונים, כאשר המפרקים מגיבים למאמץ הרב המופעל עליהם.
  • חושבים שדיאטה היא הפיתרון להכל? נסו לשלב אורח חיים בריא עם פעילות גופנית. כל השאר יקרה כבר מעצמו.
Follow by Email
Facebook